PENDALAMAN MATERI BAHASA BALI MODUL 1
PURWAKA WIDYA BASA
KEGIATAN BELAJAR 1 BASA BALI PINAKA WIDIA
Penulis
I Wayan Gede Wisnu, S.S., M.Si.
KEMENTERIAN
PENDIDIKAN DAN KEBUDAYAAN 2019
DAFTAR ISI
Cover.......................................................................................................... i
Kegiatan Belajar 1 Bahasa Bali Pinaka Widya..................................... 1
A. Pendahuluan....................................................................................... 1
·
Definisi singkat..................................................................................... 1
·
Capaian Pembelajaran.......................................................................... 3
·
Sub Capaian Pembelajaran................................................................... 3
·
Contoh/Non-contoh/ilustrasi................................................................ 22
C.
Panutup............................................................................................... 23
·
Rangkuman........................................................................................... 23
·
Tes Formatif......................................................................................... 23
SEBEUMNYA SAYA MOHON MAAF INI SAYA UNGGAH BE AGAR SAYA BISA BELAJAR ONLINE UNTUK DIRI SAYA DAN REKAN-RKAN SAYA, TERIMAKASIH
A.
Pendahuluan
·
Deskripsi Singkat
Kegiatan Belajar 1 Basa Bali Pinaka
Widia
Parikrama pamalajahan basa Bali
sajeroning pendidikan formal sakadi
mamargi ring sekolah sampun prasida kalaksanayang saking riin kantos mangkin.
Sajeroning parikrama pamalajahan inucap pastika ngamedalang makudang- kudang
pikobet sakadi karasayang antuk para guru sajeroning parindikan kasuksman tata
basa. Punika ngawinang wenten para guru sane meweh nyawis pitaken-pitaken
sajeroning kasuksman widya basa. Pitaken punika akehan marupa pitaken-pitaken
pepojolan (dasar), minakadi; (1) Napi sujatine widya basa punika?
(2)
Napi kasukseman basa punika? miwah
(3) Sapunapi basa punika kapolihang? Kawentenan pitaken-pitaken sakadi punika
ketahnyane nyantenang indik ceciren basa pinaka widya, panampen para sujana
indik basa, kasukseman basa, utsaha ngamolihang basa, linggih miwah kawigunan
basa, saha warna basa. Parindikan sakadi punika salanturnyane kadadosang pinaka
unteng peplajahan sajeroning modul kapertama sane jagi kapalajahin puniki.
Unteng peplajahan sakadi kabahbahang
ring ajeng prasida kapalih dados tigang bebaosan saha nglantur ring parikrama
pamlajahannyane. Kawentenan bebaosan
punika prasida kajantenang sakadi ring sor puniki.
1.
Basa pinaka widya.
2.
Pahan miwah wewidangan widya basa.
3.
Panampen-panampen sajeroning widya basa.
Ri sampune majanten uning sajeroning
unteng peplajahan ring ajeng, salanturnyane para pamilet PPG kapisaratang
mangda prasida (1) nyantenang ceciren
basa Bali pinaka widya sane patut kapalajahin, (2) nlatarang pepalihan
wewidangan sajeroning widya basa, (3) nyandingang makudang-kudang panampen
saking para sujana widya basa indik kasujatian widya basa, (4) mahbahang
kasukseman sajeroning basa, (5) nyutetang sapolah-palih utsaha ngamolihang
basa, (6) mahbahang basa Bali Kuna kantos Basa Bali Kepara, (7) nyantenang linggih
basa Bali, (8) nyantenang basa Bali pinaka
basa daerah, (9)
nyantenang medalnyane warna basa Bali, miwah (10) minayang
makudang- kudang soroh warna basa manut wewidangannyane, tata cara, saha gaya. Kawentenan punika mabuat pisan
ring para gurune ri kala ngamargiang pamalajahan basa Bali ring sekolah.
Inggih para pamilet PPG basa Bali,
durusang margiang pepalajahannyane! Dumogi prasida ngresepang pangweruhan sane
katelatarang sajeroning unteng peplajahan inucap. Salanturnyane, pikolih
peplajahan puniki prasida kaanggen agem-ageman pinaka guru basa Bali sane
sujana saha profesional.
·
Relevansi
Pamlajahan indik basa Bali pinaka widya
puniki mapaiketan ring kaweruhan sajeroning kawentenan basa Bali pinaka sinalih
tunggil widya miwah kekuwubnyane manut panempen saking para sujana basa.
Paiketan inucap prasida kajantenang sajeroning pelajahan indik: (1) pawiwit
saha panglimbak widya basa,
(2)
wangun-wangun sajeroning widya
basa, miwah (3) panureksan sajeroning wangun-wangun widya basa. Wangun
peplajahan inucap dahat mabuat pinaka pangawit sajeroning pamlajahan indik
widya basa sadurung nglimbak ring wewidangan
salanturnyane.
·
Panduan Belajar
Para pamilet PPG kapisaratang mangda
urati ri kala malajahin sadaging peplajahan puniki turmaning ngraris prasida
tatas ring bebantangan peplajahan sakadi ring ajeng. Wenten makudang-kudang
pangweruhan indik widya basa sane patut kapolihang sadurung guru basa Bali
ngamargiang peplajahan ring kelas. Kaweruhan punika prasida kaanggen
agem-ageman sajeroning ngwangun pangrancana peplajahan sakadi Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP).
Mapaiketan ring parindikane punika, wenten polah-palih sajeroning pamalajahan
indik widya basa inucap sakadi ring sor puniki.
1)
Ngresepang dumun ceciren pamikukuh
basa pinaka widya (indik bebaos, unteng pamineh, miwah tata cara).
2)
Ngrereh miwah nyelehin ceciren
punika sajeroning makudang-kudang tetilikan indik basa Bali.
3)
Ngresepang unteng peplajahan ngawit
saking kapertama kantos kaping pat.
4)
Ngamolihang kaweruhan sane mabuat sajeroning
peplajahan puniki.
5)
Mligbagang pakewuh sane kapolihang
sajeroning peplajahan puniki saha salanturnyane kabligbagang sareng pangampu/intstruktur.
B.
Inti
·
Capaian Pembelajaran
Menguasai materi ajar bidang studi
bahasa Bali di sekolah dasar dan menengah yang mencakup: (1) struktur bahasa
Bali, (2) keterampilan berbahasa lisan dan tulis, (3) sastra Bali klasik dan
modern, (4) kosakata dan idiom bahasa Bali, (5) aksara Bali, dan (6) budaya
Bali; termasuk advance material
secara bermakna yang dapat menjelaskan aspek “apa” (konten), “mengapa”
(filosofi), dan “bagaimana” (penerapan dalam kehidupan sehari-hari).
·
Sub Capaian Pembelajaran
Menganalisis prinsip struktur bahasa Bali dan
aplikasinya dalam pembelajaran bahasa Bali (bahasa
Bali pinaka widya).
·
Uraian Materi
1.
Basa Pinaka Widya
Ri kala jagi malajahin indik basa
sajeroning i manusa, iraga prasida nilikin sane kabaos “kautaman manusa”.
Kasengguh “utama” santukan prasida nyantenang pabinayan sajeroning tata cita
(manah) kalawan sarwa urip ring mercapada. Kauripan manusa sarahina nenten
prasida lempas ring geginan sajeroning mabasa, sakadi mamargi ring kulawarga,
bebanjaran, desa pakraman, sekolah, miwah ring sakancan genah ngamargiang
swagina. Ring sawewidangan inucap pastika pacang wenten sesambatan pantaraning
parajana sane mapiranti antuk basa. Kahanan sakadi punika prasida nyantenang
maka sujatine iraga
sampun jenek ring sawewengkon jagat sane kabaos basa. Iriki
wenten bebaosan sane kalaksanayang antuk masadu ajeng, wenten taler sane
nganggen telepon, miwah wenten sane kalantarang antuk piranti anyar sakadi
mangkin, marupa: SMS, BBM, WA,
saha Facebook. Dadosnyane, nenten ja
wenten geginan sajeroning kauripan manusa sane lempas saking kruna, adiapin ri
kala i manusa sedek nyumpena. Kawentenane punika nyantenang linggih basa
sajeroning kauripan manusa wantah dahat mautama. Tiosan pinaka sarana
mabebaosan, kawentenan basa puniki prasida minayang i manusa kalawan sarwa
sato. Yening wenten arsa jagi malajahin indik sapunapi tata titi miwah
parikrama ring silih tunggil desa pakraman, iraga prasida “uning” sangkaning
basa sane kaanggen antuk para krama sawewidangannyane. Puniki pinaka piteges
indik basa pinaka pangawit kautaman manusa. Sane dados pitaken, “Napi ke punika
kasukseman “uning” sajroning basa?
Yening para pamilet “uning” ring basa,
pastika pacang prasida mabebaosan miwah ngresepang ring bebaosan anak tiosan.
Indike puniki prasida nyantenang kawentenan i manusa sane sampun maduwe indria
pinaka piranti ngamedalang wangun-wangun bebaosan basa sane janten pitegesnyane
saha prasida pacang nampenin (menginterpretasi)
bebaosan sane kamedalang antuk anak tiosan (Fromkin& Rodman, 1988).
Dadosnyane, anake sane kasengguh “uning” ring basa pastika prasida ngamedalang
wangun-wangun bebaosan basa Bali sane sampun majanten tegesnyane saha prasida
nampenin (menginterpretasi) wangun- wangun bebaosan (basa Bali) sane kamedalang
antuk anak tiosan. Anake sane sakadi inucap patut maduwe dasar pangweruhan
indik basa Bali miwah kawagedan nganggen basa
Bali.
Widyabasa, utawi kabaos linguistik sajeroning basa Indonesia, kakukuhang saha kaangkenin
pinaka widya sane mandiri (ngadeg
ngraga pinaka widya) sujatinyane wawu kapastikayang ring pangawit abad ke-20.
Parindikan puniki kajantenang ri sampune medal buku saking Ferdinand de
Saussure sane mamurda Course de
Linguistic Generale (1916) miwah buku E. Sapir sane mamurda Language, An Introduction to Society to
Study of Speech (1921). Panglimbaknyane sayan nincap sesampune medal buku
saking Leonard
Bloomfield Language (1933).
Parinama linguistik pinih rihin
kamedalang duk warsa 1808 sajeroning majalah
ilmiah sane katureksa antuk Johann Severin Vater miwah Fredrich Justin
Bertuch. Manut Bloomfield (1933), widya basa pinaka widya tan bina sakadi matematika, fisika, miwah kimia, sakewanten objek (indik bebaosan) sane kaanggen inggih punika marupa basa.
Widya basa ngranjing pinaka widya empiris sane kadasarin antuk pikolih
praktyasa sajeroning data. Pinaka
widya sane kadasarin antuk data inucap, pikolih tetilikan widya basa dahat objektif (manut kasujatianyane) saha
prasida katureksa (katerima utawi katungkasin) malih antuk panilik sane tiosan.
Punika mawinan, sajeroning tetilikan widyabasa dahat kabuatang data sane
jangkep.
Pinaka widya, widya basa taler maduwe objek
(indik bebaosan) sane sinah saha janten, inggih punika basa utawi
pah-pahan basa. Kawentenan pah-pahan puniki sujatine akeh pisan. Punika
ngawinang panilik basa sane wikan nenten naenin pacang kakirangan indik
bebaosannyane. Sakadi katah sajeroning widya- widya sane tiosan, pinaka motivasi (pisarat) para panilik basa
inggih punika rasa meled uning “rasa edot nawang” sajeroning maosang indik basa
saha pah- pahannyane. Pah-pahan basa punika satata ngawinang meled jagi
kabaosang saha katuekang malih turmaning nenten surud-surud jagi kabligbagang.
Imbanyane, napi ke kasujatian basa? Napi ke gunane? Napi kemanten pah-pahan
sane ngwangun? Napike wenten uger-uger sajeroning basa punika? saha sapunapi
wangun uger-uger punika?
Yening uratiang saking bahbahan ring
ajeng, tetilikan indik basa sujatine sampun sue kamargiang. Punika ngawinang
akeh sampun wenten pikolih sane prasida kadadosang teori (tata manah/dasar
manah/dasar tetimbang) pinaka dasar ngamanahin basa sane prasida katerima antuk
sakancan basa ring sajebag jagate. Samaliha, teori inucap prasida kadadosang gegambelan pangawit ri kala jagi
nilikin basa saha pah-pahanyane. Pinaka imba, panampen yening basa pinaka tata
pralambang suara sane sesukan; yening basa punika angkepan wangun, teges, saha kahanan; panampen indik basa sane
maduwe uger-uger sane ngenter basa punika. Makasami punika --- miwah kantun
akeh malih -- prasida kawigunayang pinaka dasar tetimbang sane prasida
kadadosang panuntun rihin sajeroning nilikin
basa miwah pah-pahanyane. Madasar antuk mraktiaksayang data
basa miwah pah- pahanyane taler kajangkepin antuk dasar tetimbang,
salanturnyane prasida kasusun hipotesis (tetarka) rihin sadurung
ngrancang pitaken-pitaken sane pacang kabligbagan.
Yening kacutetang panlataran peplajahan
sakadi ring ajeng, salanturnyane prasida kapitegesin tetiga parindikan sane
ngukuhang widya basa pinaka widya sakadi ring sor.
1)
objek (indik
bebaosan) utawi parindikan sane kabaosang inggih punika sujati indik pah-pahan
basa manusa, sakadi bebaosan utawi sesuratan (boya ja basa gegaenan saha boya
ja basa sarwa sato);
2)
teori (dasar manah/dasar tetimbang) indik basa sane
sampun ketah; miwah
3)
hipotesis (tetarka) sajeroning
ngenterang tetilikan (Subroto,1992:12).
Sajabaning tiga parindikan sane
ngukuhang widyabasa pinaka widya punika, wenten taler tetujon miwah parindikan sane mapaiketan ring metode (tatacara).
Tetujon nilikin miwah malajahin basa inggih punika mahbahang pola- pola cara kerja (tatakarya),
seseringan-seseringan sane pinih akeh saha runtut, miwah kawentenan uger-uger
sane ngenterang basa punika. Sakancan pikolih sane prasida mahbahang saha
nyinahang basa Bali miwah basa tiosan dahat kabuatang sajeroning ngwangun dasar
tetimbang widya basa sane prasida kaanggen antuk basa-basa ring sajebag jagate.
Tetujon iraga malajahin miwah nelebin widya basa taler mangda prasida
ngamolihang wangun-wangun basa, nyantenang cecirennyane (aksara, wewehan,
kruna, frase, klausa, lengkara, paragraf, wacana), paiketan pantaraning
wangun-wangun punika kalawan wangun tiosan, miwah kawigunan wangun basa
sajeroning ngardi wangun-wangun basa salanturnyane.
Tata cara sajeroning widya basa
matetujon pinaka panuntun pamargi panilik utawi pamalajah basa napi ke
tetarkannyane patut (katerima) utawi iwang (katulak). Sajabaning punika,
prasida taler kaanggen nuntunin panilik mangda ngamolihang tetujon sajeroning
tetilikannyane (Sudaryanto, 1988). Tata cara taler prasida kabaosang pinaka
sakancan pamargi sane kalaksanayang saking mikayunin, nuekang indik bebaosan,
nyantenang dasar manah, mratiaksayang
kawentenan bebaosan utawi wangun basa sane kaanggen,
nyantenang data saha parikrama
ngamolihang, instrument (piranti
pamupul data), miwah nureksain saha nyelehin data kantos ring parikrama
mupulang pikolih-pikolih sajeroning
tetilikan. Sane patut kaelingang, tata cara sajeroning tetilikan widya basa
sahasa kapaiketang ring teori linguistik
tertentu (jejantenan dasar manah widya basa), sakadi dasar manah utawi
dasar tetimbang widya basa anyar sane nglimbak pungkuran puniki, pantarannyane aliran strukturalisme, aliran fungsional,
aliran generative-transformatif, aliran tagmemik miwah sane lianan. Ring
sor puniki wenten pinaka imba sane marupa abstrak
tulisan ilmiah (kuub sesuratan mamidya) saking makudang-kudang pikolih
tetilikan sane nyantenang widya basa pinaka widya sane prasida ngadeg ngraga.
·
Contoh
Imba Abstrak 1:
Tetilikan puniki matetujon 1) nelatarang
kawentenan pahan basita paribasa nganggen kruna-kruna sane mapaiketan sareng
ayam ring Desa Tukadsumaga Kecamatan gerokgak, 2) nelatarang teges basita
paribasa nganggen kruna-kruna sane mapaiketan sareng ayam ring Desa Tukadsumaga
Kecamatan Gerokgak. Ring tetilikan puniki sane dados jejering tetilikan inggih
punika kruna-kruna mapaiketan sareng ayam ring Desa Tukadsumaga Kecamatan
Gerokgak miwah sane dados penandang ring tetilikan puniki inggih punika basita
paribasa sane mapaiketan sareng ayam sane wenten ring Desa Tukadsumaga
Kecamatan Gerokgak. Pamupulan data ring tetilikan puniki inggih punika nganggen
kramaning observasi, kramaning sadu wicara miwah kramaning dokumentasi. Data sane sampun kapolihang selanturnyane katureksa
nganutin tata caratureksa deskriptif
kualitatif. Pikolih ring tetilikan puniki inggih punika, 1) kapolihang
wenten tiga soroh pahan basita paribasa mapaiketan sareng ayam sane wenten ring Desa Tukadsumaga,
minakadi: sesenggakan wenten pitulikur (27), wewangsalan wententen solas (11),
miwah raos ngempelin wenten siki (1). 2) teges saking samian basita paribasa
sane kapolihang sami
madue tegesnyane, wenten kalih teges utama sane wenten
irika, inggih punika nyantenang indik jaya miwah kaon ayam punika, miwah ayam
sane becik miwah ayam sane nenten becik (Astina, dkk, 2016).
Imba Abstrak 2:
Tetilikan puniki matetujon nguningin
indik (1) basita paribasa sane kaanggen sajeroning dolanan ring gong kebyar
alit-alit duta Kabupaten Gianyar tahun 2014 (2) guna sarat paajah-ajah karakter
sajeroning dolanan ring gong kebyar alit-alit duta kabupaten Gianyar warsa 2014
(3) pikenoh basita paribasa sajeroning dolanan ring gong kebyar alit-alit duta
Kabupaten Gianyar warsa 2014 sareng pengajahan. Jejering tetilikan puniki
dolanan ring gong kebyar alit-alit duta kabupaten Gianyar warsa 2014. Penandang
tetilikan puniki basita paribasa sajeroning dolanan ring gong kebyar alit-alit
duta kabupaten Gianyar warsa 2014 miwah guna sarat paajah-ajah karakter
sajeroning dolanan ring gong kebyar alit-alit duta kabupaten Gianyar warsa
2014. Tetilik puniki nganggen palihan tetilik deskriptif kualitatif. Tetilik puniki
nganggen kalih kramaning mupulang data inggih punika (1) kramaning transkripsi (2) kramaning dokumentasi. Data tureksa sane kaanggen minakadi: (1) identifikasi data (2) reduksi
data (3) klasifikasi data
(4) deskripsi data (5)
interpretasi data miwah (6)
pamicutet. Pikolih ring tetilik puniki inggih punika (1) Basita paribasa
sajeroning dolanan ring gong kebyar alit-alit duta kabupaten Gianyar warsa 2014
wenten lelima, minakadi: sesawangan; pepindan; wewangsalan; peparikan; miwah
bebladbadan. (2) Guna sarat paajah-ajah karakter
sajeroning dolanan ring gong kebyar alit-alit duta kabupaten Gianyar warsa
2014 wenten molas minakadi: parama tatwa (religius),
arjawa (jujur), eling ring sesana (tanggung jawab), plapan (disiplin), seleg makarya (kerja keras), seleg mareragragan (kreatif), pikayun sane meled uning (rasa ingin tahu), demokratis, ngajiang
kawijayan (menghargai prestasi), pasawitran (bersahabat/komunikatif), sarating
sukerta (cinta damai), urati ring makrama (peduli sosial),
wira negara (bela negara),
seneng ngwacen
(gemar membaca), urati ring palemahan (pedulilingkungan).
(3) Pikenoh basita paribasa sajeroning dolanan ring gong kebyar alit-alit
dutaKabupaten Gianyar warsa 2014 sareng pengajahan inggih punika sesolahan
dolanan marupa silih sinunggil piranti sane kanggen maosang indik kaweruhan
utawi sastra ring jamane sakadi mangkin, kacingak saking sesolahan dolanan sane
madaging basita paribasa sampun pastika madue paiketan sareng pangajahan
santukan dolanan pinaka piranti sane kanggen maosang indik basita paribasa
punika taler maosang indik sastra-satra sane lianan sane madue kawigunan majeng
para kramane (Darmadi, dkk, 2015)
Imba Abstrak 3:
Tetilik puniki matetujon nelatarang (1) tata wangun
intrinsik miwah
(2) guna sarat paguron-guron ring geguritan Dharma Sthiti
kekawian I Made Menaka. Jejering ring tetilik puniki inggih punika marupa
geguritan “Dharma Sthiti” kekawian I Made Menaka miwah Penandang ring tetilikan
puniki inggih punika wangun miwah guna sarat paguron-guron. Ring tetilik puniki
nganggen tetilik deskriptif kualitatif miwah
mupulang datanyane kalaksanayang nganggen kramaning dokumentasi. Data tureksa sane kaanggen inggih punika deskriptif kualitatif, pah-pahannyane
(1) reduksi data, (2) ngwedarang data (menyajikan data), (3) makarya
panyutet (kesimpulan). Pikolih sane
kapolihang (1) wangun intrinsik sane wenten ring geguritan “Dharma Sthiti”
inggih punika, unteng (tema),
lelintihan (plot/alur), desakala,
patra (latar/setting), pragina (penokohan), sudutpandang (point of view), paribasa (gaya bahasa), pebesen/tetuek. (2) guna saratpaguron-guron sane
wenten ring geguritan “Dharma Sthiti” kekawian I Made Menaka inggih punika
sradha, jemet makarya, trena asih, urati ring krama, awiwahara miwah meled uning.
Cutetnyane geguritan Dharma Sthiti puniki sampun kawangun olih wangun sane
jangkep tur guna sarat paguron-guron sane kapanggihin mapaiketan sareng
kawentenan miwah parilaksana masimakrama. Saking tetilik puniki kaaptiang
majeng ring krama Bali prasida ngalestariang budaya
miwah
kria
sastra
Bali
utaminyane geguritan, majeng sang pangwacen kaaptiang
prasida ngicenin paweweh kaweruhan indik wangun intrinsik kria sastra miwah guna sarat paguron-guron sane wenten
ring Geguritan Dharma Sthiti kekawian I Made Menaka miwah majeng panilik sane
lianan mangda prasida kanggen pratiwimba ri kala makarya tetilikan sane kantun
mapaiketan sareng tetilikan puniki (Suryati, Ari Ni Wayan, dkk, 2016)
Maduluran antuk tetiga imba abstrak tetilikan indik basa Bali ring
ajeng, salanturnyane prasida kapolihang indik bebaosan utawi objek,
tata cara utawi metode, miwah pikolih tetilikan sane kadasarin antuk dasar
manah utawi teori. Ring imba abstrak sane kapertama, nyantenang objek indik basita paribasa sane
mapaiketan ring ayam sane wenten sajeroning Desa Tukad Sumaga, Kecamatan
Gerokgak. Metode sane kanggen inggih
punika: kramaning observasi, kramaning sadu wicara, miwah kramaning
dokumentasi. Pikolih ring tetilikan inucap, inggih punika: (1) kapolihang
wenten tigang soroh pahan basita paribasa mapaiketan ring ayam sane wenten
sajeroning Desa Tukad Sumaga, minakadi: sesenggakan wenten pitu likur,
wewangsalan wenten solas, miwah raos ngempelin wenten asiki. (2) Kapolihang
piteges saking wangun basita paribasa inucap sane nyantenang indik jaya saha
kaon sajeroning ayam punika miwah ayam sane becik saha ayam sane nenten becik.
Ring imba abstrak kaping kalih,
nyantenang objek indik basita
paribasa sajeroning dolanan ring gong kebyar alit-alit duta kabupaten Gianyar
warsa 2014 miwah guna sarat paajah-ajah karakter
sajeroning dolanan ring gong kebyar alit- alit inucap. Tetilik puniki
nganggen kekalih metode mupulang
data, inggih punika: (1) kramaning transkripsi miwah (2) kramaning dokumentasi. Pikolih ring tetilik
inucap, inggih punika: (1) Basita paribasa sajeroning dolanan ring gong kebyar
alit-alit duta kabupaten Gianyar warsa 2014 wenten lelima, minakadi:
sesawangan; pepindan; wewangsalan; peparikan; lan bebladbadan. (2) Guna sarat
paajah-ajah karakter sajeroning
dolanan ring gong kebyar alit-alit duta kabupaten Gianyar warsa 2014 wenten
limolas, minakadi: parama tatwa (religius),
arjawa (jujur), eling ring sesana (tanggung jawab), plapan (disiplin), seleg makarya
(kerja keras), seleg mareragragan (kreatif), pikayun sane meled uning (rasa ingin tahu), demokratis, ngajiang
kawijayan (menghargai prestasi), pasawitran (bersahabat/komunikatif), sarating
sukerta (cinta damai), urati ring makrama (peduli sosial), wira negara (bela negara), seneng ngwacen (gemar membaca), urati ring palemahan (pedulilingkungan). (3) Pikenoh basita
paribasa sajeroning dolanan ring gong kebyar alit-alit duta Kabupaten Gianyar
warsa 2014 kalawan pengajahan inggih punika sesolahan dolanan marupa silih
sinunggil piranti sane kanggen maosang indik kaweruhan utawi sastra ring aab
jagate sakadi mangkin. Parindikane puniki prasida kacingak saking sesolahan
dolanan sane madaging basita paribasa sampun pastika madue paiketan ring pangajahan
santukan dolanan pinaka piranti sane kanggen maosang indik basita paribasa
punika taler prasida maosang indik susatra lianan sane madue kawigunan majeng
parajanane.
Ring imba abstrak kaping tiga,
nyantenang objek indik wangun miwah
guna sarat paguron-guron. Metode sane
kaanggen inggih punika deskriptif
kualitatif. parikrama mupulang data kalaksanayang
antuk kramaning dokumentasi. Pikolih
tetilikan inucap inggih punika: (1) wangun intrinsik sane wenten ring geguritan
“Dharma Sthiti” marupa unteng (tema),
lelintihan (plot/alur), desakala,
patra (latar/setting), pragina (penokohan), sudutpandang (point of view), paribasa (gaya bahasa), pebesen/ tetuek. (2) Guna sarat paguron-guron sane
wenten ring geguritan “Dharma Sthiti” kekawian I Made Menaka inggih punika
sradha, jemet makarya, tresna asih, urati ring krama, awiwahara, miwah meled
uning. Cutetnyane, geguritan Dharma Sthiti puniki sampun kakardi antuk wangun
sane jangkep saha guna sarat paguron-guron sane kapanggihin mapaiketan ring
kawentenan miwah parilaksana masimakrama. Saking tetilik puniki kaaptiang
majeng ring krama Bali mangda prasida nglestariang budaya saha kria sastra Bali,
sinalih tunggilnyane; geguritan. Ring sang pangwacen kaaptiang mangda prasida
ngicenin paweweh indik kaweruhan sajeroning wangun intrinsik kria sastra miwah guna sarat paguron-guron sane wenten
ring Geguritan Dharma Sthiti kekawian I Made Menaka. Punika taler ring panilik
sane lianan mangda prasida kanggen pratiwimba ri kala makarya tetilikan sane
kantun mapaiketan ring tetilikan puniki.
2.
Pahan Miwah Wewidangan Widya basa
Widya kabaosang madue kekuub sane
jimbar. Punika sane ngawinang wenten pah-pahan sajeroning kuubnyane. Kawentenan
punika taler kajantenang antuk Jendra (1991) sane maosang widya basa madue
pah-pahan nganutin parikrama ri kala nguratiang. Salanturnyane, pah-pahan
punika prasida kajantenang sakadi ring sor puniki.
1)
Widya basa manut sudut lapangan (wewidangan) kapalih
dados tigang pahan.
a.
Manut rumpun (lingsehan):
1) Linguistik Indo-Eropah
2) Linguistik Austroneisa
3) Linguistik Smit
4) Linguistik Rusia
b.
Manut bahasa
tertentu (jejanten basa):
1) Linguistik Inggris
2) Linguistik Prancis
3) Linguistik Indonesia
4) Linguistik Malaysia
5) miwah sane lianan
c.
Manut dialek/logat
(wangun bebaosan):
1) Linguistik Dialek
Melayu Riau
2) Linguistik Dialek
Melayu Jakarta
3) Linguistik Dialek
Bali Negara
4) Linguistik Dialek
Bali Tabanan
5) miwah sane lianan
2)
Widya basa manut aspek pendekatannya (tetilikan;
panureksan) kapalih dados petang pahan.
a.
Linguistik Sinkronis, inggih punika widya basa sane tetilikannyane
kawatesin antuk galah.
b.
Linguistik
Diakronis, inggih punika widya basa sane nelebang indik
panglimbak basa sane taler kabaos widya basa
historis.
c.
Linguistik
Komparatif inggih punika widya basa sane nelebang pasaihan basa
sane alingsehan turmaning kantun wenten paiketannyane. Yening pasaihan basa
sane nenten alingsehan, kasengguh linguistik kontrastif.
d.
Linguistik
Struktural inggih punika widya basa sane nganutin peplajahan basa
manut tata wangun basanyane.
3)
Widya basa Manut Tatujonnyane kapalih dados kekalih pahan.
a.
Linguistik
Teoretis, inggih punika widya basa sane matetujon nglimbakang teori-teori manut sane keanggen
nguningin kasujatian basa; taler kaanggen nguningin uger-uger basa ring basa punika.
b.
Linguistik
Terapan inggih punika peplajahan widya basa sane kaplajahin
ring wewidangan sane tiosan, minakadi malajahin indik ngwangun dasa nama, peta dialek, pangajahan basa, miwah
nyantenang uger-uger sesuratan.
4)
Widyabasa Manut Tata Wangun kapalih dados limang pahan.
a.
Widang fonetik, inggih punika pahan widya basa sane nelebang indik
suara-suara basa.
b.
Widang fonemik (fonologi), inggih punika pahan widya basa sane nelebang
suara-suara basa sane prasida minayang artos.
c.
Tata Kruna, inggih punika pahan
widya basa sane nelebang sakancan tata pawangunan kruna manut wangun-wangun gramatikal sane kadruenin.
d.
Widang Tata Lengkara, inggih punika
widang widya basa sane malajahin tata pawangunan lengkara manut wangun-wangun gramatikal sane kadruenin.
e.
Widang Leksikologi, inggih punika widang sane nelebang tata cara ngwangun
kamus (dasa nama).
5)
Widya basa Manut Panglimbakannyane kapalih dados
petang pahan.
a. Linguistik Tradisional (aab purwa)
b. Linguistik abad pertengahan kantos abad
ke-18
c. Linguistik abad ke-19
d. Linguistik abad ke-20
6)
Widya basa Manut Sikap
(sesana) miwah Aliran (penampen)
Sujana-sujana sajeroning widya basa
madue sesana miwah tata titi sane pada matiosan. Punika taler ring
panampennyane sajeroning basa, kasukseman basa, miwah metode sane kaanggen.
Punika sane ngamedalang sesana miwah panampen widya basa manut aliran. Aliran widya basa kantos mangkin
prasida kapalih dados sia pahan.
a. Aliran Linguistik Tradisional
b.
Aliran Linguistik Jenewa
c.
Aliran Praha
d.
Aliran Konpenhagen
e.
Aliran Inggris
f.
Aliran Bloomfield
g. Aliran Generatif Transformatif (Transformasional)
h.
Aliran Stratifikasi
i.
Aliran Tagmemik
j.
Aliran Kasus
7)
Widya basa manut paiketannyane ring
widya tiosan kapalih dados petang pahan.
a.
Psikolinguistik,
inggih punika widya anyar sane medal duk warsa 1954 pinaka rangkepan
pantaraning widya basa kalawan widya jiwa.
b.
Neorolinguistik
(widya puhun wulu), inggih punika rangkepan pantaraning widya
basa kalawan ilmu syaraf (widyapuhunwulu)
c. Linguistik Matemaika, inggih punika rangkepan interdisipliner
pantaraning widya basa kalawan widya matematika.
d.
Sosiolinguistik,
inggih punika rangkepan pantaraning widya basa kalawan widya sosiologi
(pakraman)
Makudang-kudang panampen widya basa
sakadi ring ajeng prasida nyantenang gegambaran sane sujati ngeninin indik
bebaosan ring widya basa taler rangkepannyane kalawan widya sane tiosan.
Yadiastun sampun kaangkenin pinaka widya sane mandiri, nanging widya basa nenten prasida lempas saking
widya-widya tiosan.
3.
Panampen-Panampen Sajeroning Widya Basa
Soang-soang pupulan sujana utawi wagmi basa maduwe
sesana sane mabinayan kalawan pupulan para sujana tiosan. Sapunika taler
sajeroning panampen indik basa, kasujatian basa, miwah tata cara sane
kaunggahang durung majanten pateh. Pabinayan sesana miwah panampen punika
salanturnyane ngawinang wenten marupa aliran-aliran
(panampen-panampen) sajeroning widya basa, minakadi: aliran tradisional, aliran struktural, aliran fungsional, aliran
transformasional, miwah aliran
tagmemik. Sajeroning modul puniki wantah kabahbahang tiga panampen widya
basa sane ketah kaanggen dasar ri kala nglaksanayang tetilikan miwah
pamalajahan basa Bali, inggih punika: aliran
tradisional, aliran struktural, miwah aliran
transformasional.
1) Aliran Tradisional
Kirang langkung samas tiban sadurung
warsa Masehi, Plato sampun prasida nyurat pah-pahan kruna sajeroning basa
Yunani Kuna manut kasujatiannyane. Ri kala punika Plato ngepah soroh kruna basa
Yunani Kuna dados kalih, inggih punika onoma
miwah rhema. Onoma pinaka pawiwit bebaosan (kruna aran). Yening rhema punika kaanggen ngamedalang
bebaosan (kruna kria). Salanturnyane, Aristoteles (384 SM-322 SM) ngepah
soroh-soroh kruna sajeroning basa Yunani Kuno dados tiga, inggih punika: onoma, rhema, miwah syndesmos (nenten
ngranjing ring onoma miwah rhema utawi nenten maobah).
Panglimbak widya basa sadaweg punika
wantah nureksain indik kruna kemanten, pamekasnyane ring soroh kruna.
Parindikan tata basa wawu kauratiang
ring panguntat warsane punika (130 SM) antuk Dyonisius
Thrax sane kaunggahang sajeroning buku tata basa mamurda “Techne Gramatike”. Buku punika sane kacumpuin antuk para wagmi
indik tata basa utawi sering kasengguh pinaka aliran tradisionalisme. Ri kala punika, soroh-soroh kruna sampun
kapalih dados kutus pahan, inggih punika: (1) kruna aran, (2) pronominal, (3) artikel, (4)
kruna kria, (5) adverbial,
(6) kruna pangarep, (7) partisipium,
(8) kruna panyambung (Tasliati, 2011 http://tasliati.blogspot.co.id/2012/01/aliran-linguistik-
tradisional.html).
Tata basa tradisional nyelehin basa manut kasujatian miwah kasukseman,
imbanyane, ring kala mahbahang kruna kria pinaka kruna sane nyinahang tindakan
(Chaer, 2003: 333). Ciri-ciri panampen purwa inggih punika:
a. Madasar antuk tata
manahing kasujatian
Wenten kalih parindikan sane nyantenang indik panampen
purwa pinaka dasar tata manah kasujatian. Kapertama, pah-pahan soroh kruna
sakadi tetimbang Plato (onoma-rhema)
miwah Aristoteles (onoma-rhema- syndesmos).
Kaping kalih, parinama panandang miwah jejering kantos mangkin kantun dados
dasar pamalajahan utama sajeroning pamalajahan basa ring sekolah.
b.
Basa bebaosan miwah sesuratan nenten kabinayang.
Sajeroning tata manah puniki kantun kacapuhang indik artos
basa (bebaosan) miwah sesuratan (marupa aksara). Punika ngawinang, artos
suara/munyi kalawan aksara kantun macapuh. Parindikan punika prasida kauratiang
ring punggelan puniki: “Antara vocal-vokal itu, huruf a adalah yang membentuk lubang mulut yang besar, i yang
kecil, e biasanya terbentuk di dalam mulut sebelah muka, dan o di belakang
sebelah ke dalam” (Soeparno, 2002: 44).
c.
Urati ngicenin artos
Parindikan puniki pinaka ceciren saking tata manah deduktif. Sakancan parinama kadulurin
antuk ngicenin artos yadiastun wantah sakawentenannyane. Sajeroning panampen
puniki nenten naenin nyantenang kasujatian-kasujatian basa, seseleh, miwah
panyutetan.
Parindikan sane kautamayang sajeroning panampen purwa
puniki wantah ngresepang parinama antuk ngapalang (ngingetang) artos sane
kasusun manut kasujatiannyane.
d. Basa sane kaanggen
tinut ring uger-uger.
Parilaksana satinut ring uger-uger basa puniki katamiang
saking para sujana tata basa purwa sane satinut ring uger-uger basa Latin.
Uger-uger basa sane sampun kasusun antuk para sujana sajeroning buku tata basa
patut kalaksanayang antuk panutur basa. Kaiwangan-kaiwangan mabasa sane nenten
manut ring uger-uger kasinahang pinaka basa sane iwang miwah parilaksana sane
nenten becik. Pamalajahan basa ring sekolah pateh sakadi sane kasurat ring buku
tata basa. Pamargi sakadi puniki ngawinang sisyane waged saha lapah ring teori-teori basa, nanging nenten waged
mabebaosan utawi mabasa basita sajeroning kauripane sarahina-rahina. Tata basa
sane kaanggen punika kasengguh tata basa normative
(kukuh ring uger-uger) miwah tata basa preskriptif (daken).
e. Undag-undagan wangun
basa durung durung prasida gampil.
Wangun basa sane pinih sor manut panampen purwa inggih
punika aksara. Ring luhur aksara wenten kruna saha sane pinih luhur inggih
punika lengkara. Aksara kapitegesang pinaka wangun basa sane pinih alit, kruna
pinaka pupulan aksara sane maduwe teges, miwah lengkara pinaka pupulan kruna
sane jangkep pitegesnyane.
f. Sane kautamayang
sajeroning tatabasa inggih punika soroh kruna
Ciri puniki sane pinih sinah pantara ciri-ciri tiosan.
Indike puniki prasida katerima santukan panyorohan kruna pinaka pahan widyabasa
sane pinih purwa sajeroning pepalajahan widyabasa (Soeparno, 2002).
Kautaman panampen widya basa purwa
inggih punika: (1) pageh saha rajeg yadiastun sampun purwa santukan kadasarin
antuk tata manah kasujatian; (2) pageh nginutin uger-uger basa sesuratan sane
ngawinang wikan saha kaloktah sajeroning sesuratan basa; (3) akeh anake sane
prasida wikan sajeroning negesin parinama-parinama; (4) pangweruhan indik tata
basa prasida tumus santukan basa sane kaanggen setata tinut ring uger-uger
sajeroning tata basa; (5) kukuh
sajeroning ngamargiang sesana sakadi punggelan paos: “yang benar adalah benar walaupun tidak umum,
dan yang salah adalah salah walaupun
banyak pengikutnya”.
Kakirangan panampen widya basa purwa
inggih punika: (1) durung prasida minayang pantaring basa miwah sesuratan
sangkaning teges basa kantun aor; (2) durung prasida nyantenang kenyataan (kasujatian sakala) sajeroning
basa, seseleh, miwah panyutetannyane; (3) akeh anake sane wikan negesin parinama-parinama
nanging nenten waged mabebaosan miwah mabasa basita ring pakraman; (4)
undag-undagan wangun basa durung prasida gampil santukan wantah tetiga sane
wawu prasida majanten, inggih punika: aksara, kruna, miwah lengkara ; (5) basa
kabahbahang manut uger-uger basa Latin sane ngawinang durung majaten anut ri
kala kanggen ring basa tiosan; (6) basa wantah kasinahang manut uger-uger basa
sesuratan sane sujatine kantun akeh ragam (warna) basa tiosan sane prasida
ngunggahang sesinah; dan miwah (7) indik bebaosannyane wantah kantos ring
wangun lengkara sane ngawinang nenten prasida nyinahang aspek komunikatif (kahanan bebaosan ri kala nglaksanayang parikrama
mabebaosan sarahin-rahina).
2) Aliran Struktural
Kirang langkung 110 warsa sane lintang
(warsa 1916), ri kala Ferdinand de Saussure, sujana basa saking panegara Swiss,
sampun prasida ngrincikang pamargi ri kala ngicenin kuliah (pajah-ajahan basa) ring Universitas Jenewa sane ngawinang
embas aliran Struktural punika
salanturnyane. Unteng pajah-ajahan dane kapupulang antuk sisyandane sareng
kalih, inggih punika: Charles Bally miwah ALbert Secheyaye. Pupulan
ajah-ajahane punika raris kamedalang dados buku sane mamurda Course de linguistique generale. Sakancan
pidaging ajah- ajahan sajeroning buku inucap salanturnyane kaanggen pinaka
dasar ring aliran linguistik struktural (panampen
widya basa nginutin tata wangun) sane ngunggahang (nemnem) uger-uger indik
widya basa sakadi ring sor.
a.
Widya basa (linguistik) pinaka widya sane mandiri
(prasida ngadeg ngraga);
b.
Basa pinaka sistem mandiri kasusun antuk langue
(tata maya sane ngwasa panutur
basa) miwah parole (tata cara mabasa
panutur basa);
c.
Tetilikan basa prasida
kalaksanayang manut sinkronis (manut
basa sane kajantenang saha manut galah sane kajantenang) miwah diakronis (tetilikan basa kauratiang
saking aab utawi masa sane riin kantos ring aab salanturnyane);
d.
Sajeroning tata basa wenten kalih
paiketan pantaraning pasikian- pasikiannyane, inggih punika paiketan sintagmatik (pantaraning pasikian-
pasikian sane majajar) miwah paiketan paradigmatis/asosiatif (pantaraning pasikian sane
ngwangun tata basa maka sami nanging nenten sajeroning paiketan sane majajar);
e.
Basa pinaka tata pralambang (tanda) sane kaadegang antuk kalih
wangun,
inggih
punika signifiant (wangun/rupa) miwah
signifie (pidaging utawi
pitegesnyane);
f. Pralambang punika
kawangun manut arbitrary (sesukan)
miwah manut
konvensional (cecumpon) (Saussure, 1974).
Yening cutetang bebaosane sakadi ring
ajeng, wenten minakadi ceciren aliran
linguistik struktural, inggih punika: (1) nginutin panampen behaviourisme (tingkah/parilaksana),
basa pinaka parilaksana stimulus-response
(tangirasa- tampi); (2) basa pinaka uncaran, basa wantah kapikayunan pinaka
uncaran kemanten; (3) basa pinaka rangkepan pralambang (signifie saha signifiant)
sane sesukan miwah manut cecumpon, signifie
inggih punika wangun basa sane
wenten ring tata manah panutur utawi teges saha signifiant inggih punika wangun uncaran marupa suara; (4) basa
pinaka parindikan sane lumbrah, punika ngawinang pamalajahan basa sane nginutin
panampen puniki akehan nganggen metode
drill miwah practice, inggih
punika nglaksanayang peplajahan terus- tinerus, nglantur, saha mawanti-wanti
kantos karasayang lumrah; (5) basa (wangun miwah teges) pastika matrima yening
karasayang sampun ketah; (6) pah- pahan sajeroning tata basa masusun gampil
ngawit morfem kantos lengkara; (7)
seseleh basa kakawitin saking morfem;
(8) basa kaselehin manut bahbahanyane;
(9) seseleh wangun basa kamargiang manut unsur langsung, inggih punika pahan sane
ngraris prasida nyusun wangun basa punika.
Kaluwihan aliran struktural minakadi: (1) sampun prasida minayang grafem (pabinayan
sajeroning tata aksara) miwah fonem (pabinayan
aksara sane ngawinang pabinayan teges); 2) metode
drill lan practice prasida
nincapang kawagedan mabasa basita santukan mawanti-wanti kaurukang kantos prasida
lapah; (3) basa sane katerima inggih punika basa sane lumrah, punika mawinan
kramane dangan nerima; (4) pah-pahan basa sampun gampil ngawit saking morfem, kruna, frase, klausa, kantos lengkara; miwah (5) madasar antuk fakta (kasujatian/pisaja), nenten
ngawi-ngawi data.
Kakirangan aliran struktural minakadi: (1) majanten kapasahang pantaraning
widang tata kruna miwah tata lengkara yadiastun kasujatianyane kalih widang
punika pada saling mapaiketan; (2) ri kala ngamargiang metode drill miwah practice patut
kadasarin antuk parilaksana sane tukun, alon-alon, saha gelis waneh utawi “ngemedin”; (3) basa
kasinahang pinaka stimulus-response sane
kapatehang ring mesin, sakewanten
maka sujatiane nenten boya ja mesin;
4) basa katerima manut panampen sane lumrah, yadiastun iwang manut uger-uger
nanging yening sampun lumrah, sinah punika kapatutang; (5) nenten nguratiang faktor historis (aab panglimbak
sadurungnyane); miwah (6) indik bebaosannyane kawatesin kantos pahan lengkara
utawi durung maosang aspek komunikatif.
3) Aliran Transformasional
Aliran
transformasional kapucukin antuk Noam Chomsky (1957) maka panungkas
sajeroning aliran struktural. Tata
manah sajeroning aliran strukturalisme sane
dahat katungkasin inggih punika indik basa sane kasengguh faktor kebiasaan (lumrah). Wenten makadi dasar-dasar tetimbang sajeroning
panampen widya basa aliran
transformasional inggih punika:
a. Basa pinaka kakawian
budaya sane kakripta antuk i manusa
b.
Basa nenten marupa parilaksana mekanis, nanging mapaiketan ring
kaseukseman sane kamedalang marupa suara basa turmaning prasida kapireng utawi
kalimbakang marupa sesuratan.
c.
Basa pinaka polah-palih sajeroning
ngripta, punika mawinan seseleh basa patut kadasarin antuk tata manah deduktif.
d.
Kawentenan rumus-rumus matematis prasida kaanggen makarya uger-uger kekawian basa.
e.
Seseleh basa nenten prasida lempas
saking kasujatian basa, minakadi suara miwah teges.
Kaluwihan aliran transformasional minakadi: (1) mabasa pinaka polah- palih
sane mapaiketan ring kasukseman utawi nenten ring fisik; (2) kapasahang pantaraning linguistic competent kalawan linguistic
performance (kaweruhan mabasa kalawan kawagedan mabasa); (3) prasida
makardi wangun-wangun basa tiosan manut uger-ugernyane; (4) prasida kabinayang
pantaraning unteng bebaosan miwah wangun bebaosan santukan sampun kabinayang
pantaraning lengkara inti miwah
lengkara transformasi; miwah (5)
prasida ngamedalang lengkara sane tan pawates wilangannyane santukan saking
uger-uger tata basa punika prasida kakawi saha kalimbakang makudang-kudang
lengkara sane tiosan. Kakirangan aliran
transformasional minakadi: (1) yadiastun manusa maduwe sakadi bebaktan
angga sajeroning mabasa sakewanten yening nenten kapiurukang, sinah nenten
prasida pacang waged mabasa; miwah (2) nenten ngangkenin kawentenan klausa sane ngawinang nenten wenten
pabinayan klausa kalawan lengkara.
·
Non Contoh
Ring sor puniki wenten wangun sasuratan basa Bali sane
nenten manut kaanggen pinaka imba sajeroning widya basa.
“Hyang api, simayangňa hangga
minanga kangin, hangga bukit manghandang kalod
hangga tukad batang karuh hangga tasik kadya”
Tegesnyane sajeroning basa Bali sakadi ring sor.
Hyang Api, wates wewidangan ring kangin mawasta Minanga,
ring kelod kawatesin bukit Manghadang, ring kauh kawatesin tukad Batang, miwah
ring kaja kawatesin sagara.
Sasuratan ring
ajeng wantah pinaka sinalih tunggil prasasti Bali Kuna sane nenten ngranjing
ring sasuratan sajeroning pamalajahan basa Bali. Sasuratan inucap prasida dados
panandang ri kala kamargiang tetilikan-tetilikan sajeroning widya basa Bali.
·
Forum Diskusi
Ri sampune para pamilet prasida
ngresepang pidaging peplajahan indik basa Bali pinaka widya, salanturnyane
mangda ngalaksanayang pabligbagan gumanti sayan tatas ring kasukseman,
wewidangan, miwah panampen para sujana sajeroning widya basa.
C. Penutup Rangkuman
Widya basa utawi kabaos linguistik sajeroning basa Indonesia kapikukuhang
saha kaangkenin pinaka widya sane mandiri
(ngadeg ngraga pinaka widya) ring pangawit aab (Abad) ke-20. Tetilikan
indik basa sampun sue kamargiang turmaning ngawinang akeh ngamedalang pikolih
sane prasida kadadosang teori (tata manah/dasar manah/dasar
tetimbang). Ruang lingkup (kekuwub)
soang-soang widya majanten jimbar pisan sane ngawinang wenten pah-pahan ring
sornyane pinaka pahan saking kuwub sane luhuran. Soang-soang pupulan
sujana/wagmi basa maduwe sesana sane mabinayan kalawan sujana tiosan. Sapunika
taler ring panampen indik basa, kasujatian basa, miwah tata cara sane
kadruenang pastika durung majanten pateh. Pabinayan sesana miwah panampen
punika sane ngawinang wenten aliran-aliran
(panampen-panampen). Wenten minakadi Panampen-panampen sajeroning widya
basa sane marupa: aliran tradisional,
aliran struktural, aliran fungsional, aliran transformasional, miwah aliran tagmemik.
·
Daftar Pustaka
Bloomfield, L.
(1993). Language. New York: Holt Inc.
Chaer, A.
(2003). Psikolinguistik: Kajian Teoritik.
Jakarta: PT. Rineka Cipta. Chomsky, N. (1957). Syntactic Structures. The Hague: Mounton.
Fromkin, V., & Rodman, R. (1988). An Introduction to Language. New York: HOLT, RINEHART, AND WINSTON,
INC.
Jendra,
I. W. (1991). Dasar-Dasar Sosiolinguistik.
Denpasar: IKAYANA.
Saussure, F. d.
(1974). Course in Generale Linguistics. Terjemahan edisi bahasa inggris olehW.
Basukin. Glasow: Fontana/Collins.
Soeparno.
(2002). Dasar-Dasar Linguistik Umum.
Yogyakarta: Tiara Wacana. Subroto, E. (1992). Pengantar Metoda Penelitian Linguistik Struktural.
Surakarta: Sebelas
Maret University Press.
Sudaryanto. (1988). Metode Linguistik. Yogyakarta: Gajah Mada University Press.
Astina.Kadek, dkk. (2016). “Basita
Paribasa Nganggen Kruna-Kruna Sane Mapaiketan Sareng Ayam ring Desa Tukadsumaga
Kecamatan Gerokgak”. Jurnal Pendidikan
Bahasa Bali, Volume 3, Nomor 1.
Darmadi.Adi I Putu, dkk. (2015).
“Seseleh Basita Paribasa Miwah Guna Sarat Paajah-Ajah Karakter Sajeroning
Dolanan Ring Gong Kebyar Alit-Alit Duta Kabupaten Gianyar Warsa 2014”. Jurnal Pendidikan Bahasa Bali, Volume 2,
Nomor 1.
Suryati.Ari Ni Wayan, dkk. (2016).
“Wangun Intrinsik Lan Guna Sarat Paguron-Guron Ring Geguritan
Dharma Sthiti Kekawian I Made Menaka”. Jurnal
Pendidikan Bahasa Bali, Volume 4, Nomor
2.
0 Komentar