Kesusastraan Bali Anyar
A. Purwaka
Modul puniki
kaangge pinaka sarana nyangkepin kaperluan guru bahasa Bali majeng materi
Kesusastraan Bali Anyar ring sajeroning nyarengin parikrama PPG. Keperluan
pemilet PPG pacang malajah ngarereh saking makudang-kudang sumber buku dahat
akeh, punika awinan modul puniki pinaka pamargi sane pinih becik pacang dados road
map/titi pangancan, lamakane para pamilet PPG prasida mlajah sekadi elah (sistematis).
Mlajah sane elah ngranayang prasida mikolihang kawagedan (Kompetensi Dasar)
sane kaaptiang saking paplajahan punika. Sajeroning modul puniki pacang
kabligbagang ngeninin indik Wentuk kesusatraan Bali Anyar;Cerpen Bali Anyar,
Novel Bali Anyar, Drama Bali Anyar, lan Puisi Bali Anyar.
B. Capaian Pembelajaran
Menguasai
materi, struktur, konsep, dan pola pikir keilmuan yang mendukung mata pelajaran
Bahasa Bali.
C. Sub Capaian Pembelajaran
Memahami teori
dan genre sastra Bali.
D. Uraian Materi
1. Kesusastraan Bali Anyar
Kesusastraan
Bali Anyar inggih punika kekasusastraan sane sampun polih panglimbak saking
sastra Indonesia minakadi wentuk lan temanyane sampun modern utawi anyar sairing
aab jagate mangkin lan nganggen basa Bali Lumbrah. Wentuk kesusatraan Bali
Anyar;
a. Cerpen Bali
Anyar
b. Novel Bali
Anyar
c. Drama Bali
Anyar, lan
d. Puisi Bali
Anyar
Kesusastraan
Bali Anyar sampun wenten duk panjajahan welada, daweg welandane ngawangun
sekolah rakyat warsa 1875 ring Buleleng. Duk warsa 1910-1920-an I Made Pasek
lan Mas Nitisastro pinaka guru ring sekolah rakyat punika sampun prasida
makarya satua bawak. Kriya sastra cerpen punika kamuat ring buku-buku
paplajahan ring sekolah rakyat punika minakadi buku; “Tjatoer Perenidana,
Tjakepan kaping doea papeladjahan sang mamanah maoeroek mamaos aksara Belanda”
Pikardin I Made Pasek duk warsa 1913. Buku puniki madaging 46 murda satua
silih
sinunggil satua mamurda “Balian”. Satua Puniki sampun mabinayang sareng satua
sane dumun. Satua puniki sampun madue unteng anyar nyatuayang indik kawentenan
jadma ring kahuripanne mangkin. Unteng satuanyane sampun kontemporer. (Putra,
2010; 9-10). Ring sor jagi katelatarang indik soroh-soroh sastra Bali Anyar;
a. Cerpen
Cerpen punika
soroh sastra Bali marupa gancaran sane susunan panyuratanne nganutin srana
(unsur) cerita pendek Indonesia, tur ngundukang tetuek reraosan wantah akidik.
Cerpen puniki madue wangun utawi caciren matiosan ring satua Bali sane kabaos
dongeng ring kasusastraan tutur.
Ceciren
cerpen;
(1)
lelampahannyane bawak utawi cutet
(2) Madue
unteng sane nunggal
(3) Indik
pragina, lelampahan ring cerpen nunggal.
(4) Yening
galah ngawacen wantah apisan utawi nelasang galah kidik.
Wenten
kakudang-kudang kriya sastra cerpen;
a) Duk Jaman Welanda
warsa 1910-1920-an
· Balian (I Made Pasek)
· Pamadat (I Made Pasek)
· Ayam Mapalu (I Made Pasek)
· I Keliud teken I Tragia (I Made Pasek)
· Keneh Djujur dadi Mujur (I Made Pasek)
· Jelen anake demen nginem inum-inuman ane Mekada Punyah, luire; jenewer,
berandi teken ane len-lenan. (I Made Pasek)
· Anak Ririh (Mas Nitisastro)
· Loba (Mas Nitisastro)
b) Terbitan Pondok
Tebawutu, Gianyar warsa 2003
· Leak Lemahan (Djelantik Santa)
· Godeg (Komang Adnyana)
· Sipta Durmanggala (I Gst Pt. Bawa Samargantang)
· Pangupajiwa (I Wayan Sada)
· Relawan (I Nyoman Manda)
· Baja Kota (Ni Wayan Margiani)
c) Terbitan Yayasan
Sabha Sastra warsa 2004
§ Pan Bagia teken Pan Bonggan
d) Terbitan Pondok
Tebawutu warsa 2004 wenten pupulan satua bawak pikardin I nyoman Manda;
· Pupulan Satua Bawak sane mamurda “Demo” madaging 8 satua bawak; Tedun,
Pasisi, Ngulah Kedis, Sing Ada Apa De, Demo, I cubling, Ogoh-ogoh, Gaak-gaik.
· Pupulan Satua Bawak sane mamurda “pongah” madaging 8 cerpen; Dagang Tiying,
Nancep, Pongah, Serangan Fajar, Baju Kaos, Magundul, Titi Buin Pidan, Satua di Pajongkokan.
e) Terbitan Pondok
Tebawutu warsa 2005, madaging 12 cerpen;
· Gedange magetah getih (Djelantik Santa)
· Satua di Pajongkokan ( I Nyoman Manda)
· Rikala Suryane Mawarna Jenar (Putu Sedana)
· I Suasta Setahun di Bedahulu (A.A. Pandji Tisna)
· Tapak Dara lan colek Pamor ( I Gst Pt. BawaSamargantang)
Imba cerpen
MADE KARTI
Jani muride
ngawitin masuk. Murid- muride sing melajah. Dinane ento muride mebersih-
bersih, mersihin kelas, ngatur bangku ngelantur mekedaskedas di natah sekolahe.
Wireh jani sube menek kelas, makejang meginsir kelas, nongosin kelas anyar.
Kelas pate maan nongosin kelas ane di tengah. Mekejang gupung megarapan. Ade
masih ane sambilange ngorte nyaruang kenyel. Luh Ranti ngajak Made Karti
nyampat di natah sekolahe. Ia saling takonin pejalan dugas libure. Luh dije
melali dugas libure?’’ Made Karti metakon teken Luh Ranti. Luh Ranti nyautin,’’Tiang,kaumah
I Pekak di desa. Tiang maan nginep ditu duang lemeng.’’ Luh Ranti ngelanturang
nutur.’’ Dugase ento masan manyi. Tiang nutug I Pekak kacarik. Tiang nepukin
petanine repot manyi. Ada ane ngarit, ada ane ngedig padi. Di subane mangedig
ane luh- luh napinin jijihe laut menpen ka kampile. Di subane sanja tiang
manjus di pancorane. Beh,demen pesan atine di desa.’’
‘’ Yan Made,
kije dugas liburane?’’
‘’Tiang tusing
kije- kije. Mungpung libur, tiang nulungin memen tiange medagang di peken.
Pedalem ia tuyuh padidian.’’ Keto pasautne Made Karti. Luh Ranti tusing
ngelanturang metakon. Di kenehne, ia matutang pamineh lan laksanane Made Karti.
Ia mule anak cerik jemet. Bel sekolahe mamunyi, muride masuk ka kelas soang –
soang.
Imba sane
siosan
Matunggalin Ngwangun Kaluihan
Inggih Ida
dane sinamian, sane mangkin caritayang titiang, kocap ring sor palebahan gunung
Agunge wenten pondok sadarana, kaiterin antuk taman sane asri pekantenane
turmaning ngelangunin manah sang ngatonang. Pondok punika nenten je tios pondok
Pan Urip. Ipun sareng kurenane madue pianak lalima, maka lalima pianakne
lanang, inggih punika: I Wayan Urip, pianaka pianakne sane pinih duur,sane
kapiandel nulungin reraman ipune magarapan. Ipun taler seneng matanduran bunga
miwah plawa tur seleg miara, nike mawinan pekantenane pondok ipun becik tur
asri. Pianakne sane kaping kalih wastanine I Nengah Siep, santukan ipun duke embas
nenten prasida nangis utawi tan masuara. Duke punika ngawinan engsek manah Pan
Urip sareng kurenane,nangis bagia manah ipun sareng kalih santukan tan asue
prasida rarene makitipan tur nangis. Risampune trune I Nengah Siep paling
sitenga yan saihang ring penyamane I Nyoman Pasek, pianakne sane kaping tiga
sadurung ipun embas, Men Urip keni penyungkan binggung, tur ngutsahayang
ngrereh tamba ring anak wikan mangda kurenane sareng bobotane praside slamet
rahajeng. Utsaha Pan Urip mapikolih nika mawinan kawastanin I Nyoman Pasek,
manut pesengan
sane prasida
ngicen tamba. Pianakne sane kaping pat matiosan malih, ipun paling bagus yan
saihan
ring
panyamane, kawastanin I Made Bayu. Diastun ipun paling bagus parilaksanane
becik pisan, nenten sombong. Sering ipun ngandap sasorang ragane teken nyamane
miwah timpalne. Lianan ring punika I Made Bayu sering mapitulung teken timpalne
sane kariben pakeweh, punika mawinan sami nyaman utawi timpalne seneng teken I
Made Bayu. Pianaknyane sane paling alit mawasta I Ketut Wiguna, mungguing parilaksanane
becik tur dueg sakewala keras hati. I Ketut Wiguna nuut sareng beline paling
duur, I Wayan Urip. Sane mangkin kacaritayang sampun duur maka lalima pianakne
Pan Urip maka sami saling asah, asih lan asuh rukun masemeton sane ngawinan reramane
bagia ngatonang. Santukan pianak ipun sampun duur, metu manah ipun ngrereh
pangupa jiwa ngadu nasib ka kota. I Ketut Wiguna mabaos sareng reraman ipun:’’Meme
wiadin Bapa, titiang mamanah pacang ngrereh gegae ka kota.’’ ‘’Apa
ning....?Cening ka kota keto....sampunang ning, ngoyong cening jumah, meme kari
prasida miara cening.’’pasaut memene engsek tur ngembeng yeh panyingakane.
Bapang nimbalin ngraos :’’ Ning, idup di kota kaden cening gampang anak sukeh
ning..., bisa-bisa cening....(bapane nenten ngelanturang jejeh pianakne kena
narkona). Miragi asapunika I Ketut Wiguna salah tampi tur masaur sada brangti,’’Meme,Bapa
kaden tiang nu cerik? Tiang sube truna, dot manah tiang merantau tur idup
berdikari, tawang meme...?(I Ketut Wiguna santukan ipun pedih raris ipun magedi
ngojog ka kubu di tengah carike, nenten ngerunguang kenken manah reramane
sareng belinyane.
Bapa miwah
memene ningalin asapunika engsek ring manah sambilange mapineh-pineh tur
merenung sareng pianakne. I Nengah Siep ngraos, ‘’me, jag depin baang I Ketut
Wiguna ka kota. ‘’Memene masaut sambilange ngeling, ‘’Cening ajak mekejang,
cening suba nawang perah adin ceninge tusing dadi belokang, bisa-bisa ane boya
laksanaina.’’Raris I Made Bayungemedalang tatimbang,’’Nah yan kamanah baan
titiang, jalan ja ajak makejang nyarengin adine ka kota, sinah pacang prasida
saling tulungin yening manggihin pakeweh.’’WayanUrip nimbahi,’’ yen keto kenken
lantas i meme miwah bapa, nyen ane ngerunguang?’’ Memene raris nyautin sada alon,’’Nah
kema suba cening malajah ka kota, depang sube meme wiadin bapa jumah sakewala
pangidih memene, ingetang wit ceninge tur melahmelah ajak nyama!!!’’
‘’Nah yan
keto, gamblang pajalan tiange, tiang pacang ngalih adin tiange I Ketut unduk
buin pidan pacang mejalan ka kota.’’ Sane mangkin kacritayang I Ketut Wiguna
malajan mulih, kantunmanah
ipun kesel,
napi sane ngalangin pajalane ambise. Gelisan carita makalalima pianakne Pan
Urip ka kotangrereh pangupa jiwa, sangkaning pasuecan Hyang Widhi, makalalima
polih gegaen sekadi pengaptine. I Wayan Uripdados wiraswastawan tanaman
hias,sekadi angrek, jepun, cemara, sarwa plawa miwah tetanaman langka sekadi
kedongdong, badung,kaliasem, sentul, utu miwah sane lianan. I Nengah Siep dados
karyawan Bank sane mandiri, I Nyoman Pasek madue toko obat sane ngadol reramuan
tradisioanal sane kasub ring kota punika.I Made Bayu madasar antuk kebagusan
miwah jiwa seni mangigel dados pragine sane prasida ngaryanang makudang- kudang
karyawan.
Diastun
asapunika kesuksesan ipun, maka sami ipun nenten rered saling asah,asih,asuh
tur rukun manyama mangenah ring umah asiki tur ipun makasami nenten lali ring
rerama. Nika mawinan reramane bagia pisan santukan pianakne ngemolihang manut
ring pengaptine tur prasida hidup rukun saling asah, asih, asuh sareng nyaman-
nyamane maka lalime. Caritayang mangkin Desa Pancasila genah pondok Pan Urip
jagi ngamiletin pacentokan utawi lomba desa. Santukan jagi ngamiletin lomba janten
akeh prabian utawi dukungan saking krama desane miwah sane malinggih ring kota minakadine
keluargan Pan Urip sane sampun idup rukun nenten kirang punapa- punapi. Indike
punika sampun kapireng olih pianakne Pan Urip raris ipun maitungan sareng
lalime indik wantuan sane jagi kabuat ka desane. I Wayan Uripmabaos,’’ Adi ajak
makejang iraga patut mapitulung sareng desane, santukan adane iraga buka jani
sangkaning ulian di desa.’’ I Nengah Siep nyautin,’’ saja beli, tiang mase
mautang teken desane, iraga patut ngewalesin.’’ Nah yan keto apa nyidaang
nulungin, I Nyoman Pasek nimbalin,’’yan kamanah baan tiang iraga sube ngelah
sane manut kaptiang olih desane sing keto tut: I Made Bayu ngawewehin. I Ketut
Wiguna makesiab mara ningeh raos beline santukania bengong minehin apa sane kabuat
ka desa apang ada gunane. I Ketut Wiguna raris nyaurin,’’beneh saja car raos
beline ajak makejang, yan kamanah baan titiang. Beli Urip ngawewehin soroh
tinanduran minakadi plawa, bunga mangda desane asri
pakantenane.
Beli Nengah ngawewehin dana utawi prabia, Beli Nyoman santukan madue obat –obatan
utawi ramuan tradisioanal patut sumbangang ring krama desane, Beli made
ngaturang barang seni utawi unen-unenan. Nah yan keto kenken beli setuju?’’
Makejang beline masaur, setuju. Inggih punika dane sinamian sangkaning wantuan
keluargan Pan Urip miwah krama desane raris desa punika ngamolihang juara.
Bagia pisan manah Pan Urip sareng Men Urip santukan krama desane prasida
nyikiang raga ngeluihang desa Pancasilane.
Kakutip saking
buku Widyasastra
Olih: I Gede
Yuhana Darma Sasmita
SLTPN 1Tabanan
b. Novel
Kesusastraan
sane ngawentuk novel puniki sampun wenten duk warsa 1931, novel punika mamurda “Nemu
Karma” pakaryan I Wayan Gobiah. Pateh sakadi satua bawak punika, sastra novel
puniki wangunnyane pateh sakadi novel ring sastra Indonesia. Lelampahan caritanyane
panjang, nyaritayang kahuripan praginanyane saking alit kantos lingsir utawi
padem. Puniki jagi kawedarang indik ceciren novel;
(1) Novel
punika tergantung sareng praginanyane
(2) Lelampahan
novel medaging kalih utawi lintang unteng carita
(3)
Nyaritayang akeh pragina
(4) Wewidangan
lelampahan satua jimbar.
Ring sor
puniki wenten makudang-kudang kriya sastra novel;
§ Novel Nemu Karma (I Wayan Gobiah)
§ Novel Malancaran ka Sasak (I Gede Srawana)
§ Novel Sayong (I Nyoman Manda)
§ Awengi ring Hotel Sentral ( I Gst. Pt.Bawa Samargantang)
c. Puisi
Kasusastraan
puisi puniki kamedalang duk warsa 1959 sane kamuat ring majalah Medan Bahasa
Basa Bali. Wenten silih sinunggil puisi mamurda “Basa Bali” karya Suntari Pr.
(Putra, 2010; 79). Puisi puniki pinaka kriya sastra sane medal kapertama puisi
Bali anyar, sane kaadegang pinaka tunggak panglimbak puisi Bali Anyar. Ring sor
puniki jagi kawedarang indik wangun puisi;
Judul (Murda) ; murda puniki ngawangun puisi
Tema (unteng,Suksman utawi tetuek); unteng sane meled kawedarang
saking pangawi inggih punika; indik, kadiatmikan, kaweruhan, tatuwek,
kawentenan kahuripan parajana.
Suara (Kanti suara utawi sajak); kanti suara dahat
mautama sane
ngawangun
puisi, krana kanti suara punika sane ngawi puisi punika becik kapireng lan
kawacen, lan basanyane ngulangunin.
Kalimat (lengkara); tata lengkaranyane kasurat
pegat-pegat, lan kalanturang ring sor, nika sane ngawinang ngawentuk sajak
utawi kanti suara, sane prasida puisi (sajak) punika madue tanjek lan
pangrasan ring
soang-soang kruna ring lengkarane.
Imaji (wirasa, daya bayang); para pengawi stata
ngawetuang
daging
kekawiannyane mangda sang sane ngawacen seneng.
Kosabasa (kosa kata); kaweruhan sang pengawi indik
kawentenan kosabasa sane wenten ring puisi punika sane nyutetang daging puisi
punika becik.
Ring sor
puniki jagi kawedarang indik puisi Bali Anyar lan pangawinyane;
· Idup lan Mati ( I Made Sanggra)
· Sasih Karo ring Bali (I Made Taro)
· Galang Bulan (K.Putra)
· Mati Nguda (Putu Sedana )
· Bali (Ngurah Yudha Panik)
· Pura Agung Jagat Natha, Margarana (I Wayan Rureg Nataran)
· Pangubaktian Tan Payasa (Gst Putu Antara)
· Denpasar sane Mangkin (Made Sanggra)
Imba Puisi
Bali Anyar
MUSUH BETEN CUNGUH
Sang dwi warna
makibar di ambara
Di stang
motor, muah telajakan umah
Sang dwi warna
nyabran tiban makipir
Makenyir
kewala sengir
Royod, 66
tiban ayag oyog
Ngliwatin
telung masa
Orde lama,
baru muah reformasi
Orde sera
panggang sera tunu
Orde korupsi
Nyen ane
belog?
Indonesia
iragane kebus
Ane beten
matambus
Ane baduur
kakudus
Uyak mekel
markus
Indonesia
iragane buduh
Sing nepukin
musuh di beten cunguh.
Olih ; I Made Sugianto
Bali Post Redita Paing,20 November 2011
NYEM LALAH
Sing ja lakar
mupu
Mekejang anake
suba tau
Sing masaing
goba ajak laksana
Sing adung
laksana ajak wibana
Luungan tuun
mai dini
Munyi ane
tusing maaji
Adep dini aji
duang tali
Sampunang
kenyem-kenyem
Mara mesuang
munyi ane nyem
Sampunang
ngaku elah
Mara masuang
munyi ane lalah
Nyem lalah
sing ja melah
Paling melah
nongos jumah
Olih; I Komang Gede Hendra Arismawan
Bali Post Redita Umanis, 1 Juni 2012
d. Drama
Kawentenan
drama ring Bali sampun becik pisan nanging kantun mawentuk drama Bali klasik
lan drama gong. Drama gong puniki kantun nganggen cerita kesusastraan Bali
Purwa minakadi satua Panji arang utawi nenten wenten naskah drama sane jangkep,
nanging nganggen sinopsis utawi ringkesan cerita kemanten lan lelampahannyane karagragang
saking para praginanyane. Yening Drama Bali Anyar sampun nganggen naskah utawi
lelampahan sane kasurat, sampun nganggen juru arah (sutradara), nganggen music
modern, bebaosan sampun sakadi kawentenan sarahina-rahina, busananyane
nganggen busana sakadi busana serahina-rahina. Seni teater sekadi drama punika para
pragina sepatutne madue kaweruhan indik seni sastra, seni tari utawi
igel-igelan, seni music utawi gambelan, seni rupa, lan seni vocal.
Drama punika malianan sareng novel lan cerpen krana kawentenannyane ajeg nenten
wenten paubahan. Drama punika kasengguh becik ritatkala sang pragina sampun
prasida masesolahan ring ajeng pamiarsa. Wenten makudang-kudang perangan, manut
dagingnyane wenten 9 pahan inggih punika (Karmini, 2011; 156-158)
1) Duka cerita
(tragedi); drama puniki lelampahannyane akeh wenten duka lan lara sane
kapolihang pragina utama ring kahuripannyane.
2) Bebanyolan
(Komedia); drama puniki setata ngae pamiarsa ica, ngrasa suka, lelampahannyane
kaambil saking kawentenan kahuripan janma, sane caritanyane kalebiin nika sane
ngawinang banyol.
3) Duka cerita
dan Suka cerita (Tragedi dan Komedi); drama puniki lelampahannyane macampuh
wenten suka, wenten duka.
4) Opera;
drama sane mawentuk opera ring sesolahan drama punika wenten gagendingan lan
wenten gambelan utawi music.
5) Operette;
Drama puniki cutetan tekening drama opera.
6) Tabelau inggih
punika drama sane nenten madaging dialog utawi suara, drama puniki mirip sakadi
pantomin
7) Dagelan;
pamentasan drama puniki sampun karangsukin bebanyolan.
8) Drama
mini kata; drama puniki akidik medaging bebaosan utawi
dialog,
nanging ceritanyane sampun kagambarang saking sesolahan.
9) Sendratari;
drama puniki ritatkala pamentasan nenten wenten suara saking praginanyane,
nanging bebaosan punika rauh saking dalang.
Drama puniki
pacampuhan saking gerak sane kawangun saking sesolahan. Lelampahannyane kambil
saking carita Ramayan lan Mahabarata. Pengawi kriya sastra ring Bali, sampun
ngangsan ngawi sasuratan drama Bali anyar, niki mawinan kawentenan sastra Bali
anyar ngangsan akeh. Wenten makudang-kudang kriya sastra drama ingging punika;
· Kirana ( I Nyoman Manda) kamedalang olih Pondok Tebawutu, Gianyar duk warsa
2005
· Gusti Ayu Klatir (A. Wiyat S. Ardi) kamedalang olih pemda Gianyar, kaunggahang
ring Buku Gending Girang Sisi Pakerisan duk warsa 1999
· Kobaran Apine, Aduh Dewa Ratu, Ki Bayan Suling (Gede Darna)
· Nang Kepod (Ketut Aryana)
· Putu Arya Semadi (Palakarma)
Imba Drama mimi kata
Guru : ‘’cening
ketua osis, meriki ja dumun paekin guru!’’
Ketua Osis :’’Om
Swastiastu’’
Guru :’’Om
Swastiastu’’
Ketua Osis :’’Nawegang
titiang guru, wenten gatra napi?’’
Guru :’’Ngawit
rahinan mangkin cening miwah sisiane sami
Pamidabdab
jagi nyanggra lomba ‘’Adiwiyata’’ warsane Puniki.’’
Ketua Osis :’’Napi
nike Adiwiyata punike guru?’’
Guru :’’
Adiwyata punika mawit, saking basa sansekerta saking kruna Adi lan Wiyata. Adi meteges:
agung, becik, lan sampurna. Wiyata mateges: genah ring dija ja para sisia
malajah
kaweruhan.
Adiwiyata mapikenoh genah sane becik lan asri para sisia ngruruh sekancan
kaweruhan pinaka dasar ngulati karahayuan.’’
Ketua Osis :’’
Napike tetujon Adiwiyata punike guru?’’
Guru :’’tetujone
Adiwiyata punike wantah ngwangun sekolahe Sane asri pinaka genah warga sekolah
malajah lan mautsaha Nglanturang keselamatan’’Lingkungan Hidup’’ sarwa Mauripe
lan pawangunan sane nglantur kaantos kawekas.’’
Ketua Osis :’’Napi
kemanten kriteria penilaian lomba Adiwiyatane punika Guru?”’
Guru :’’Sujatine
kriteria penilaian lomba Adiwiyata punika akeh pisan Sakewale yening ringkes sekadi
puniki:
1.
Pengembangan kebijaksanaan sekolah
2.Pengembangan
kurikulum berbasis lingkungan
3.Pengenbangan
kegiatan berbasis partisipasi
4.Pengembangan
pengelolaan sarana penduduk sekolah
Ketua Osis :’’Napi
sane patut kelasanayang titiang pinaka sisia mangda Mresidayang ngamiletin
lomba Adiwiyata punika tur maning Mangda ngamolihang juara?’’
Guru :’’sane
pinih mabuat patut laksanayang cening ngawit mangkin :Nanem sarwa tumuwuh ring
wewidangan pekarangan sekolah Mangda sekolahe kanten becik lan asri, taler
mangda
Sekolahe madue’’
green hours’’( rumah hijau)
Ketua Osis :’’Inggih
suksma guru, ngawit mangkin titiang jagi rauhin Sameton titiang para sisiane
sami mangda makta bibit-bibit (entik- entikan) tarune sane langka mangda nenten
punah.
0 Komentar